dr hab. Ryszard Skrzyniarz, profesor Akademii Zamojskiej
kierownik projektu
Historyk wychowania, teolog i pedagog, jego zainteresowania badawcze sytuują się w obszarze dwóch
subdyscyplin pedagogicznych: historii wychowania i pedagogiki chrześcijańskiej, koncentrują się one wokół szeroko zakrojonych badań biograficznych i ich wykorzystania w pedagogice. W latach 1993–1994 pracował w Bibliotece Uniwersyteckiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, w latach 1995–2005 w Ośrodku Archiwów, Bibliotek i Muzeów Kościelnych KUL, w latach 2005–2009 w Instytucie Historii na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach. W 2009 powrócił do Lublina i podjął pracę w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych KUL, od 2022 roku pracuje też w Katedrze Biografistyki Pedagogicznej i Historii Wychowania Instytutu Pedagogiki Akademii Zamojskiej. Jest autorem wielu publikacji o tematyce biograficznej, m.in.:
Historyczny, społeczny i religijny kontekst kształtowania się myśli o. Jacka Woronieckiego, „Roczniki Pedagogiczne”, 12 (2020) nr 1, s. 9-20.
Dokumenty źródłem analiz i badań biograficznych w pedagogice, „Biografistyka Pedagogiczna”, 3 (2018) nr 1, s. 275-291.
Wspomnienia Marii Kunowskiej-Porębnej, Lublin 2018.
Mowy uniwersyteckie Stanisława ze Skarbimierza źródłem wiedzy o uniwersytecie i wychowaniu młodzieży akademickiej na początku XV wieku w Krakowie, „Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne”, 110 (2018) s. 327-338.
Lublin Teachers, Lecturers and Masters of Kazimierz Dąbrowski. Discovering the Biography, „Polska Myśl Pedagogiczna”, 5 (2019) s. 195-207.
mgr Elżbieta Krzewska
Absolwentka historii na Wydziale Nauk Humanistycznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Jej zainteresowania badawcze skupiają się na hagiografii i szeroko pojmowanych badaniach biograficznych. Jest sekretarzem Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej „Współczesne przestrzenie edukacyjne biografistyki” oraz czasopisma „Biografistyka Pedagogiczna” i autorką artykułów o tematyce biograficznej, m.in.:
„Zaraziłem się bakcylem Indonezji”. Od marzenia do domu: Miejsce w biografii misjonarza o. Józefa Glinki, „Biografistyka Pedagogiczna”, 7 (2022) nr 2, s. 349–367 (z R. Skrzyniarz).
Rozwój kultu św. Józefa w Polsce a siedemnastowieczna fundacja kościoła parafialnego pw. św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny w Bielinach, „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”, 116 (2021) s. 185-201 (z R. Skrzyniarz).
Tekla z Wodzickich Małachowska jako protektorka Towarzystwa Dobroczynności w Krakowie. Przyczynek do biografii, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 34 (2015) z. 1, s. 123-140 (z R. Skrzyniarz).
mgr Urszula Krzyżanowska
Nauczyciel filozofii, terapeuta pedagogiczny, doktorantka w Katedrze Historii Wychowania i Pedagogiki Społecznej KUL. Laureatka stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Doświadczenie dydaktyczne zdobywała na UMCS i KUL. Jej zainteresowania naukowe obejmują dzieje oświaty, historię myśli pedagogicznej oraz biografistykę pedagogiczną. Autorka licznych artykułów, m.in.
Twórczość autoportretowa jako źródło biografii. Przykład Fridy Kahlo, w: Przedmiot, źródła i metody badań w biografii, red. R. Skrzyniarz, L. Dziaczkowska, D. Opozda, Lublin 2016, s. 323-335.
Przetrwać zimę, przetrwać śmierć. Twórczość Stefana Centomirskiego w perspektywie biograficznej, „Biografistyka Pedagogiczna”, 2 (2017) nr 1, s. 191-208.
Poglądy pedagogiczne Zenona Grocholewskiego, „Polska Myśl Pedagogiczna”, 8 (2022) s. 233–255.
dr Małgorzata Łobacz
Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Chrześcijańskiej i Biografistyki Pedagogicznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Uczestniczka krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych oraz zagranicznych staży naukowych. Zainteresowania naukowe: aksjologiczne podstawy edukacji i wychowania, antropologiczno-pedagogiczne aspekty życia społecznego, wzory osobowe w edukacji oraz biografistyka pedagogiczna. Autorka 5 monografii oraz ponad 60 artykułów polsko- i anglojęzycznych, w tym koncentrujących się wokół edukacyjnego wymiaru biografii, m.in.:
Urzeczywistnianie człowieczeństwa człowieka w wielowymiarowej działalności stowarzyszeń inspirowanych charyzmatem bł. Edmunda Bojanowskiego, w: Dziedzictwo myśli pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego we współczesnej edukacji w Polsce i na świecie, red. M. Opiela, Lublin 2014, s. 415-426.
Profesor Wojciech Chudy – „wzór bohaterskiej fascynacji nauką”, nieoceniony mistrz i wychowawca, w: W służbie nauki, wychowania i wartości. Szkice biograficzne o lubelskim środowisku naukowym, red. R. Skrzyniarz, M. Łobacz, B. Borowska, Lublin 2015, s. 407-427.
Mądrość wychowawcza Elżbiety Czackiej FSK ujawniona w stosunku do ludzi niewidomych i słabowidzących, „Polska Myśl Pedagogiczna”, 4 (2018) s. 209-221.
Sens przygodności człowieka na przykładzie życia Matki Elżbiety Róży Czackiej, „Biografistyka Pedagogiczna”, 3 (2018) nr 1 s. 189-202.
Disability as a Challenge: Examples of the Biographies of Rose Czacka (Mother Elizabeth) and Professor Wojciech Chudy, „Biografistyka Pedagogiczna”, 5 (2020) nr 2 s. 105-124.
„Być” a „stawać się” osobą w rodzinie, w: Biografie rodzinne i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii, tom 8, red. E. Dubas, A. Wąsiński, A. Słowik, Łódź 2021, s. 59-70.
Chiara „Luce” Badano – Błogosławiona Nastolatka wzorem dla współczesnej młodzieży, „Biografistyka Pedagogiczna”, 6 (2021) nr 2, s. 219-238.
Interioryzacja wartości, wiara i patriotyzm w ideale wychowawczym Marceliny Darowskiej i ks. Franciszka Blachnickiego: ewolucja konserwatywnej perspektywy wychowania „nowego człowieka”, „Polska Myśl Pedagogiczna”, 9 (2023) nr 1, s. 121-136.
The relationship between a master and a student in the pedagogy of father Jacek Woroniecki, „Studia Gilsoniana”, 12 (2023) nr 4, s. 723-747.
dr Justyna Mazurek
Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, asystent w Instytucie Pedagogiki Akademii Zamojskiej. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Areszcie Śledczym, Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie, Niepublicznej Szkole Podstawowej. Wygłosiła wiele referatów na konferencjach ogólnopolskich i międzynarodowych oraz brała udział w licznych kursach, szkoleniach doskonalących. Jej zainteresowanie to resocjalizacja, specjalne potrzeby edukacyjne, biografistyka pedagogiczna, efektywna nauka. Jest autorką artykułów o tematyce biograficznej, m.in.:
Przebaczenie w życiu wychowanków Schroniska dla Nieletnich w Dominowie: konstruowanie własnej biografii jako metoda resocjalizacji, „Biografistyka Pedagogiczna”, 7 (2022) nr 1, s. 545–560.
Dzieciństwo w biografiach osadzonych mężczyzn i kobiet: relacje rodzinne i ich znaczenie w dorosłości, „Biografistyka Pedagogiczna”, 8 (2023) nr 2, s. 591–609.
dr Katarzyna Sabat
Doktor nauk społecznych, adiunkt w Katedrze Biografistyki Pedagogicznej i Historii Wychowania Instytutu Pedagogiki Akademii Zamojskiej, pracownik badawczo-dydaktyczny.
Pedagog praktyk, posiada doświadczenie zawodowe nabyte w pracy z dziećmi i młodzieżą w przedszkolach oraz szkołach podstawowych. Koordynator i pomysłodawca projektów społecznych i edukacyjnych na rzecz dzieci, młodzieży, seniorów, a także osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Uczestniczka ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowych oraz sekretarz cyklicznych ogólnopolskich konferencji naukowych pt. „Biografie Codzienności” adresowanych do studentów, doktorantów i badaczy biografii. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół biografii żołnierzy podziemia antykomunistycznego i wynikających implikacji pedagogicznych. Współautorka kilku wystaw biograficznych, autorka artykułów naukowych związanych z obszarem biografistyki pedagogicznej, haseł słownikowych oraz artykułów popularnonaukowych, m.in.:
Obraz rodziny osób skazanych za działalność w podziemiu antykomunistycznym w wybranych prośbach o ułaskawienie pisanych do Bolesława Bieruta, „Facta Simonidis”, 16 (2023) nr 2, s. 259–275.
Las miejscem życia partyzantów oddziału „Ojca Jana”, „Biografistyka Pedagogiczna”, 7 (2022) nr 2, s. 189–202.
Wychowawczy wymiar postaw żołnierzy podziemia antykomunistycznego w wybranych źródłach, „Scientific Bulletin of Chełm-Section of Pedagogy”, 2 (2018), s. 13–21.
Nauczyciel wobec upowszechniania wiedzy o Żołnierzach Wyklętych, „Biografistyka Pedagogiczna”, 3 (2018) nr 1, s. 113–132.